FAQ’s

Lees hier de veelgestelde vragen over het leerwerktraject.

Het profiel dat wij zoeken

Ik wil na de opleiding minder dan 24 uur werken, kan dat?

Nee, we zijn echt alleen op zoek naar mensen die minimaal 24 (maar bij voorkeur 32-40 uur) willen werken, omdat de kans anders te groot is dat wij geen passende opdracht voor jou gaan vinden. Ook duurt een werkdag standaard een hele dag en wordt er niet in halve dagen gewerkt.

Ik ben niet hbo afgestudeerd. Kan ik mij alsnog aanmelden voor de selectieprocedure?

Ja, het gaat ons niet om het diploma, maar om het hbo werk- en denkniveau. Zo laten wij ook kandidaten toe die mbo-niv.4 of een niet afgeronde hbo-opleiding hebben gedaan als wij na het assessment de indruk hebben dat wel aan het niveau voldaan wordt. Wel behouden wij het recht om mensen op basis van hun cv niet uit te nodigen voor de selectie.

Maakt mijn leeftijd uit bij de selectie?

Wij krijgen regelmatig de vraag van 55+’ers of hun leeftijd uitmaakt bij het solliciteren. Het antwoord is nee. Zolang je aan de voorwaarden van het profiel voldoet en een goede indruk maakt tijdens de selectiedag, speelt leeftijd geen enkele rol.

Wat wordt er verstaan onder goede basiskennis van het werken met computers?

Er wordt verwacht dat je een basiskennis hebt van Outlook en Microsoft Office en dat je dusdanig veel met computers gewerkt hebt (op werk of privé) dat je snel kan typen en begrijpt hoe je documenten op kan slaan en verschillende mappen kan aanmaken en dergelijke. Goede kennis van Excel is een pre.

Er wordt gevraagd naar een bereidheid om te reizen voor werk. Wat wordt hieronder verstaan?

Bij het zoeken naar een geschikte opdracht voor jou letten we op niveau, ervaring, persoonlijkheid, beschikbaarheid en reisafstand tussen woon- en werkplaats. Soms lukt het ons om een opdracht dicht bij jou in de buurt te vinden, maar dit lukt lang niet altijd. Daarom vragen wij van onze sollicitanten een minimale reisbereidheid van een uur enkele reis. Uiteraard geldt hierbij: hoe flexibeler je bent, hoe groter de kans op een opdracht.

Voorlichtingsbijeenkomsten en het selectieproces

Ik kan niet aanwezig zijn bij één van de voorlichtingsbijeenkomsten. Wat zijn de mogelijkheden?

Wij vinden het erg belangrijk dat iedere sollicitant goed voorgelicht wordt zodat hij/zij een goed beeld heeft over het vak van roostermaker/planner in het onderwijs, over de inhoud van de opleiding en de praktische zaken die hierbij horen alsook over de manier waarop wij na de opleiding werk voor je zoeken. Het is zowel voor jou als voor ons van belang dat je weet wat de afspraken en voorwaarden zijn die bij dit leer-werktraject horen en dat je weet wat je van ons kan en mag verwachten en wat wij van jou verwachten. De bijeenkomsten worden online aangeboden op verschillende data en tijdstippen. Zo proberen we voor iedereen de mogelijkheid te creëren de bijeenkomst bij te wonen.

Ik ben op geen van de selectiedagen beschikbaar. Wat zijn de mogelijkheden?

Mocht je echt niet beschikbaar zijn op de selectiedagen, stuur ons dan een mail (sollicitaties@omix.nl ) met je cv en motivatiefilmpje en meerdere opties waarop je wel beschikbaar bent. Aan de hand hiervan bepalen wij of we je uitnodigen voor een assessment en intakegesprek op een andere dag.

Hoe kan ik me voorbereiden op de selectie?

In principe kun je je niet echt voorbereiden op de selectie. De assessments bestaan uit inzichtvragen. Het intakegesprek is vergelijkbaar met een sollicitatiegesprek.

Ik ben niet door de selectie. Zijn er nu nog mogelijkheden voor mij?

Na de selectiedagen geven wij alle sollicitanten een terugkoppeling via de mail. In principe is een afwijzing definitief. Soms hebben wij meer geschikte kandidaten dan plekken bij de opleiding. Dan moeten wij een keuze maken op criteria zoals woonplaats en/of beschikbaarheid. Wanneer iemand wel geschikt is bevonden, maar om een dergelijke reden niet toegelaten wordt tot de opleiding, zullen wij dit bij de afwijzing vermelden en vragen of wij jouw gegevens mogen bewaren. Wij nemen dan contact op wanneer er iemand uitvalt nog vóór of tijdens de eerste lesweek van de opleiding en er dus een plek vrij komt en/of wanneer wij weer gaan werven voor de volgende lesgroep om te kijken of er nog interesse is.

Praktische zaken rondom de opleiding

Ik ben niet beschikbaar op de lesdagen. Kan ik alsnog met de opleiding mee doen?

Nee, het is de bedoeling dat je alle lesdagen de hele dag aanwezig bent. Uiteraard kunnen er onvoorziene situaties zijn als ziekte of pech onderweg. Dan wordt er per situatie gekeken of de gemiste stof ingehaald kan/moet worden en hoe. Maar wanneer je structureel niet beide lesdagen aanwezig kan zijn, kun je niet deelnemen aan de opleiding. We kunnen dan hooguit kijken of er plek is in een volgende groep en die lesdagen wel uitkomen (mits je uiteraard door de selectie heen bent gekomen).

Ik ga op vakantie tijdens de opleiding. Is dit een probleem?

Dit hangt er een klein beetje vanaf hoeveel lesdagen je dan mist en in welke week van de opleiding. Wanneer je niet meer dan 1 lesdag hoeft te missen, is het vaak mogelijk de gemiste stof op een andere manier in te halen. Echter in de meeste gevallen zullen we je een plek aanbieden in een volgende lesgroep (mits je uiteraard door de selectie heen bent gekomen).

Vindt de opleiding alleen in Deventer plaats?

De opleiding vindt op locatie plaats. Afhankelijk van de groepssamenstelling en beschikbare ruimte zijn de lesdagen op locatie in Deventer en/of een locatie in de Randstad. De definitieve locatie wordt voor de start van de opleiding bepaald.

Wat zijn de kosten?

Wanneer je door de selectie heen bent, gaan wij een leerwerkovereenkomst met je aan; je krijgt de opleiding kosteloos aangeboden door Omix onder de voorwaarde dat je na de opleiding een jaar lang bereid bent om door ons bij een onderwijsinstelling gedetacheerd te worden. De exacte afspraken die hierbij gemaakt worden zullen tijdens de voorlichtingsbijeenkomst worden uitgelegd. Ook kun je al wat informatie vinden bij de veel gestelde vragen hieronder.

Mag ik de opleiding ook zelf betalen?

Nee om meerdere redenen bieden wij deze optie niet aan.

Wat als ik er tijdens de opleiding achter kom dat het toch niks voor mij is?

Uiteraard proberen wij je zo goed mogelijk voor te lichten over de opleiding en het werk en tijdens de selectie een goede keuze te maken. Toch kan het voorkomen dat jij en/of wij er tijdens de opleiding achter komen dat het toch niks voor jou is. Je bent dan vrij om ermee te stoppen. Uiteraard verwachten we wel dat je ons hiervan op de hoogte stelt en het lesmateriaal inlevert.

Wat gebeurt er als ik de opleiding niet haal?

Door een goede selectie vooraf, komt het zelden voor dat iemand zoveel moeite heeft met de opleiding dat hij/zij niet aan het niveau voldoet. Gedurende de opleiding, zullen de docent en opdrachtmanagers met iedere deelnemer een individueel gesprek voeren; hierbij zullen de resultaten tot dusver besproken worden en wordt er ook gekeken of de deelnemer tevreden is over de opleiding en of wij tevreden zijn over de deelnemer. Aan de hand van dit gesprek wordt bepaald of je door mag gaan met de opleiding. Wanneer de resultaten net niet voldoende zijn, maar zowel jij als wij het wel zien zitten om door te gaan, dan wordt er de mogelijkheid tot voortzetting geboden.

Wat doe ik als ik een klacht heb tijdens de opleiding?

In de leerwerkovereenkomst die je vooraf aan de opleiding tekent staat een klachtenprocedure omschreven, inclusief bij welke persoon je moet zijn en de contactgegevens van deze persoon.

Krijg ik een diploma na de opleiding?

Wanneer je de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je een CRKBO geregistreerd certificaat.

Wat is er wel/niet inbegrepen bij de opleiding?

Naast de lessen is al het lesmateriaal inbegrepen en is er koffie en thee gedurende de lesdagen. Parkeerkosten zijn niet inbegrepen en er is ook geen sprake van een stagevergoeding. Voor de lessen heb je een laptop nodig, deze dien je zelf mee te nemen. Afhankelijk van de opleiding die je gaat volgen, voor het VO of het MBO/HO, zijn er specificaties van toepassing.

Praktische zaken rondom het werken na de opleiding

Wat zijn de kansen op werk na de opleiding?

Helaas kunnen wij geen baangarantie bieden, maar de kansen op werk zijn wel hoog. Van alle mensen die de opleiding succesvol hebben afgerond, vinden wij voor 75 á 80% een of meerdere opdrachten na (of soms al tijdens) de opleiding. Ongeveer de helft van deze mensen krijgen na de detacheringsperiode een contract bij de onderwijsinstelling aangeboden. Voor de mensen die alleen tijdelijke opdrachten hebben gekregen geldt dat zij na een jaar na het afstuderen vrij zijn om met hun certificaat en opgedane werkervaring op zak zelfstandig verder te solliciteren. Dit maakt je kans om aangenomen te worden velen malen groter. Daarbij is de arbeidsmarkt voor roostermakers de laatste jaren gunstig en zijn de arbeidsvoorwaarden van het onderwijs goed.

Wat voor een soort contract krijg ik na de opleiding?

Wij werken met flex-contracten (0-uren contracten). Je krijgt dus alleen betaald voor daadwerkelijk gewerkte uren. Na (of tijdens) de opleiding gaan wij voor jou op zoek naar een opdracht bij een onderwijsinstelling; we houden daarbij rekening met jouw ervaring, persoonlijkheid, woonplaats en hoeveel uur per week je wilt werken. Sommige van de opdrachten die wij binnen krijgen zijn tijdelijk, bijvoorbeeld bij piek- en ziekmomenten en zwangerschapsverlof. Bij andere opdrachten geeft de onderwijsinstelling aan dat zij (mits ze tevreden zijn) de ingehuurde roostermaker na de detacheringsperiode in dienst willen nemen. Wanneer wij een opdracht binnen krijgen, spreken wij een vast aantal dagen per week en de duur van de opdracht met de onderwijsinstelling af. Wanneer jij een opdracht bij een onderwijsinstelling via ons krijgt, weet je dus bij aanvang van de opdracht voor hoe lang en hoeveel dagen per week je werk hebt. Ondanks dat je een flex-contract hebt, is het dus niet zo dat je de week van tevoren pas te horen krijgt hoeveel uur/welke dagen je de week erop aan het werk mag of dat je eerder naar huis wordt gestuurd omdat er geen werk is. Tot slot; we zijn ons ervan bewust dat een 0-uren contract geen zekerheid biedt en dat dit voor veel mensen niet wenselijk is. Je moet het in deze situatie zien als een tijdelijke investering, onder redelijke voorwaarden en met na verloop van tijd hele goede kansen op vaste uren en een vaste aanstelling. (zie ook de antwoorden bij o.a. de vragen over kansen op werk, duur van gemiddelde opdracht en wat gebeurt er wanneer er geen werk is) Of deze constructie bij jou past, is aan jou.

Hoe lang duurt een gemiddelde opdracht?

Een gemiddelde opdracht duurt 8 á 9 maanden, maar kan variëren van 2 weken tot anderhalf jaar. Een enkele keer kan het gebeuren dat een opdracht ingekort wordt, omdat bijvoorbeeld het werk eerder af is dan verwacht. Dit gebeurt echter zelden. Wel gebeurt het zeer regelmatig dat een opdracht verlengd wordt. Ook zijn opdrachten regelmatig in eerste instantie tijdelijk, maar besluit de onderwijsinstelling na verloop van tijd dat ze onze roostermaker toch over willen nemen.

Wat gebeurt er als Omix geen werk voor mij vindt? Of als er na een opdracht nog geen nieuwe opdracht is gevonden?

Wij vinden dat wij bij een flex-contract niet van mensen kunnen vragen om maar af te wachten tot wij werk voor ze hebben gevonden terwijl wij ze op dat moment niks kunnen bieden. Daarom spreken wij met onze flex’ers af dat zij gedurende het jaar na het afronden van de opleiding vrij zijn om te solliciteren naar ander werk (zolang het geen baan binnen de planning en roostering van het onderwijs betreft; dan moet het via detachering door ons gebeuren). Mocht het dan zo zijn dat jij een andere baan hebt gevonden voordat wij werk voor jou hebben, dan is dat ons verlies. Je hoeft de opleiding dan niet terug te betalen.

Mag ik zelf mee zoeken/solliciteren naar een baan als roostermaker in het onderwijs?

Uiteraard mag je meezoeken naar vacatures en het bij ons aangeven wanneer je interesse in een specifieke vacature hebt. Het is echter aan ons om contact met de onderwijsinstelling te zoeken aangaande de vacature en jou daar voor te stellen.

Krijg ik nog begeleiding tijdens de opdracht?

Ja, iedere medewerker krijgt een eigen opdrachtmanager toegewezen. Deze persoon is jouw direct leidinggevende vanuit Omix en komt regelmatig op werkbezoek om te kijken hoe het met je gaat, hoe de opdracht verloopt en of je nog ergens hulp bij kunt gebruiken. Indien dit nodig blijkt kan je opdrachtmanager bijvoorbeeld bijscholing of extra begeleiding regelen bij een nieuwe opdracht. Ook is deze persoon de contactpersoon van de opdrachtgever. Daarnaast kun je bij je opdrachtmanager terecht voor allerlei praktische vragen over bijvoorbeeld declaraties of het registreren van je gewerkte uren. Naast het opdrachtmanagement worden er ook eens in de zoveel tijd kennisdelingsbijeenkomsten en bedrijfsfeestjes georganiseerd vanuit Omix waarvoor je uitgenodigd zal worden.

Wat is het salaris en zijn de overige arbeidsvoorwaarden zoals reiskostenvergoeding?

Het salaris is gebaseerd op een gemiddeld salaris van een startende roostermaker in het mbo/ho. Omdat wij met flex-contracten werken gaat het om een uurtarief. Het pensioengeld, vakantiegeld en vakantiedagen zijn in het uurtarief doorberekend en worden elke maand uitbetaald. Het is dus jouw eigen verantwoordelijkheid/keuze om dit geld apart te zetten. Wat betreft reiskostenvergoeding; er wordt in ieder geval 0,30 cent per kilometer vergoed aan benzinekosten, ov-kosten worden volledig vergoed (mits het declaratieformulier goed wordt ingevuld/het ov-declaratie-overzicht correct wordt ingeleverd). Meer vragen over de arbeidsvoorwaarden kunnen tijdens de voorlichtingsbijeenkomst of selectiedag worden gesteld.

Is er een CAO van toepassing?

Nee op onze contracten is geen CAO van toepassing. Wanneer je na de detacheringsperiode bij een onderwijsinstelling in dienst gaat als roostermaker is het CAO van het onderwijs – ondersteunend personeel van toepassing.

Er wordt gevraagd naar een bereidheid om te reizen voor werk. Wat wordt hieronder verstaan?

Bij het zoeken naar een geschikte opdracht voor jou letten we op niveau, ervaring, persoonlijkheid, beschikbaarheid en reisafstand tussen woon- en werkplaats. Soms lukt het ons om een opdracht dicht bij jou in de buurt te vinden, maar dit lukt lang niet altijd. Daarom vragen wij van onze medewerkers een minimale reisbereidheid van een uur enkele reis. Wanneer de reistijd hier ver bovenuit komt, mag je een opdracht weigeren. Wanneer dit wenselijk is voor de werknemer zijn er in enkele gevallen ook mogelijkheden op een hotelovernachting op kosten van het bedrijf. Dergelijke afspraken gebeuren altijd in overleg.

Zijn er doorgroeimogelijkheden na de opleiding?

Ja, er zijn verscheidene functies binnen de planning en roostering die een logische vervolgstap zijn voor ambitieuze roostermakers. Wanneer je eenmaal bij een onderwijsinstelling in dienst bent, gaan er daar vaak nieuwe deuren open. Maar ook bij Omix Onderwijsplanners zijn er doorgroeimogelijkheden. Wij hebben naast onze flex’ers ook een vast team van specialisten binnen de planning en roostering in dienst die door heel Nederland worden ingezet op verscheidene uitdagende opdrachten. Wanneer het werken via Omix Onderwijsplanners van beide kanten goed bevalt, kunnen we een gesprek aangaan over de mogelijkheden.

Overig

Heb je een vraag met betrekking tot je uitkering of sollicitatieplicht?

Helaas kunnen wij geen antwoord geven op dergelijke vragen, omdat dit niet ons vakgebied is en het antwoord vaak ook per persoon/situatie/gemeente verschilt. Dergelijke vragen kun je het beste bij jouw contactpersoon van het UWV of andere desbetreffende organisatie(s) neerleggen.

Klachtenregeling leerwerktraject Omix

Wij vinden het belangrijk een veilige leer- en werkomgeving te creëren. In het geval er onverhoopt klachten ontstaan is middels onderstaande knop onze klachtenregeling te downloaden.

Staat je vraag er niet tussen?

Stuur dan een email naar sollicitaties@omix.nl met je vraag. We streven ernaar je binnen een week een antwoord te sturen.